Във века на технологиите едно поколение се издига като символ на иновациите и промените - Генерация Алфа. Тези млади пионери на бъдещето носят със себе си нови перспективи и предизвикателства, които ни карат да се питаме как ще се промени светът около нас. А също така, можем ли да ги разберем достатъчно добре, така че ПР и маркетинг експертите да говорят на техния език.
Кои са те?
Това са децата на Поколение Y(Милениали) и често по-младите братя и сестри на поколение Z. Просто казано, поколение Алфа се определя като тези, родени между 2010 и 2024 г. Над 2,8 милиона се раждат всяки седмица по света. Когато всички бъдат родени (2025 г.), те ще наброяват почти 2 милиарда - най-голямото поколение в историята на света. В следващите години децата от поколение Алфа ще превземат по брой Бейби бум поколението, и много от тях ще доживеят, за да видят 22-ри век.
Въпреки че са най-младото поколение, те имат влияние върху марките и пазарната сила, надхвърляща техните години. Те формират социалната медийна среда, представляват нововъзникващи потребители и към края на 2020-те години ще преминат към зрялост, работа и създаване на семейство, готови или не.
Защо ги нарекохме Поколение Алфа?
След като свършват буквите в латинската буква, а предните поколения са наричани X, Y и Z, то се минава на гръцката азбука. Така наименованието "Алфа" следва последователността на буквите в гръцката азбука и подчертава началото на нещо ново, като се дава символично значение на началото на нов цикъл или поколение. Този термин също така се свързва с идеята, че това поколение е първото, което ще бъде изцяло оформено от влиянието на технологията от самото си начало.
Дефинициите на поколения са най-полезни, когато обхващат определен интервал от възраст и така позволяват смислени сравнения между поколенията. Затова днес поколенията варират с по 15 години, като Поколение Y (Милениали) се ражда от 1980 до 1994 г.; Поколение Z от 1995 до 2009 г. и Поколение Алфа от 2010 до 2024 г. И така, следва, че Поколение Бета ще бъде родено от 2025 до 2039 г.
Ако наименованието остане, тогава след това ще имаме Поколение Гама и Поколение Делта, но няма да стигнем до там преди втората половина на 21-ви век, така че има достатъчно време за размисъл върху етикетите!
Най-задоволеното поколение
Генерация Алфа е най-богатото в материално отношение поколение някога, както и най-технологично подготвеното. То ще се наслаждава на по-дълъг живот от всяко предишно поколение.
Великата ера на екраните
Това най-ново поколение участва в непреднамерен експеримент, при който им се поставят екрани пред очите от най-ранна възможна възраст, като пътеводители, развлекателни средства и образователни помощници. Тази велика ера на екраните, в която всички живеем, оказва по-големи въздействия върху поколението, изложено на този наситен с екрани период по време на формиращите им години.
От увеличена цифрова грамотност до нарушена социална комуникация, тези времена оказват влияние върху всички нас, но преобразяват тези, които са израстнали с устройства в ръцете. Поколението Алфа започна да се ражда през 2010 г., годината, в която бе пуснат iPad, бе създаден Instagram, и "приложение" бе думата на годината - и така от техните най-ранни години те станаха "скрийнейджъри".
Още факти:
Тъй като те все още са доста млади, конкретните черти и характеристики, свързани с тях, все още се появяват. Но ето някои характеристики:
- Дигитално грамотни от ранна възраст
- Социално осведомени
- Защитници на климата
- Пътували на млада възраст
- Ценят психичното здраве
- Възпитани от родители, грижещи се за здравето си
- Предпочитат визуално съдържание
- По-зрели, отколкото е възможно за тяхната възраст
- Силно самоосъзнати
- Независимост
- Изключително развито цифрово разбиране
Как ще учи Поколение Алфа?
С увеличаването на екраните и технологиите няма съмнение, че влиянието на това ще се усети в образованието на Поколение Алфа. Видяхме го още по време на Covid пандемията, което даде допълнителен тласък на този процес.
За мнозина детството им вероятно включва нови преживявания, като вземане на уроци по пиано, игра на гоненица с приятели или четене на книги. Тези преживявания ни помагаха да се формираме, защото бяха занимателни и предоставяха възможности за учене и жива комуникация. Въпреки че това вероятно ще продължи да се случва, начинът, по който Поколение Алфа учи, включва технологии и става по-развит и достъпен чрез устройства като смартфони и таблети. Това вече е тенденция сред техните предшественици, Поколение Z, като TikTok е третата платформа, с която студентите най-често се ангажират, за да учат нови умения.
Родени по време на Covid
Пандемията от COVID-19 засегна всички нас, било то Поколение Z, Милениали или Бумери. Въздействието не беше само икономическо - карането на хората да стоят вкъщи имаше сериозни последици за менталното здраве на всички, като доведе до психологически проблеми като раздразнение, стрес и депресия.
През пандемията децата от Поколение Алфа бяха доста млади и в етап на израстване, в който мозъчното им развитие е в разгара си. Вместо да изследват външните пространства и да играят навън, те се оказаха затворени у дома с екрани пред лицата си.
Нов език на комуникация
Свят, в който първите думи, които научаваш, са "smartphone" и "tablet", създава нов език на комуникация. Децата от Генерация Алфа разбират технологията като нещо естествено, а интернет е техен втори дом.
Икономическият отпечатък на ПоколениеАлфа
До 2029 г., когато най-старите представители на поколение Алфа влязат в зрялост, а най-младите достигнат петгодишна възраст, техният икономически отпечатък ще достигне над 5,46 трилиона щатски долара. Това означава, че организациите днес трябва да мислят за бъдещия потребител от Поколение Алфа.
Изграждане на мост между поколенията
Генерация Алфа е мост между миналото и бъдещето. Въпросът е как можем да съчетаем стойностите и опита на предишните поколения с новаторските идеи на Алфа? Важно е да съумеем да вземем уроци от тях, както и да им помогнем да се развиват в бъдещето без да изгубят връзката с корените си.
Предизвикателствата и възможностите на Поколение Алфа
Всеки период на промени носи със себе си предизвикателства и възможности. Генерация Алфа не е изключение. Какви са ключовите аспекти на техния свят, които трябва да разберем и подкрепим? Как можем да създадем условия, в които те да развият своя потенциал и да станат вдъхновяващи лидери на бъдещето?
Генерация Алфа е предизвикателство, но и възможност за трансформация и иновация. Дешифрирайки техния свят, можем да изградим по-добро бъдеще за всички нас.